Čtvrtek 2. dubna 2020, svátek má Erika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 2. dubna 2020 Erika

Experiment, který se fakt nepovedl

7. 02. 2020 7:28:56
Zlínský kraj se rozhodl pro velký experiment v železniční dopravě. Celý svůj systém rozdělil na čtyři oblasti. Dopravci o ně soutěží. Jednu z oblastí získala v lednu 2019 společnost Arriva. V půlce prosince se vydala na koleje.

Zatím je to spíše katastrofa než úspěch.

Mimochodem na úskalí tohoto rozhodnutí jsem upozorňovala předem na krajském zastupitelstvu...

Zpoždění, oježděné soupravy z Německa. Nefunguje nejen slíbená wi-fi, ale hlavně topení. Nastal kolaps systému prodeje jízdenek... Tisíce lidí měly v prosinci problémy se včasným příjezdem do práce, studenti přicházejí do škol pozdě. V lednu to již bylo o něco lepší, ale do ideálu pořád daleko.

To není jen zkušenost ze Zlínska. V Libereckém kraji získala Arriva také některé tratě a za obdobné chyby ji byla vyměřena pokuta 815 tisíc korun. Na Zlínsku to budou další stovky tisíc.

Nezpochybňuji právo a odpovědnost kraje rozhodnout o podobě dopravní obslužnosti. Ten čas od ledna 2019 do půlky prosince 2019, tedy od rozhodnutí a uzavření smlouvy se společností Arriva, do chvíle, kdy její vlaky vyjely naostro na koleje, se vedení kraje mělo podstatně více zabývat kontrolou toho, zda je společnost dostatečně připravena na reálný provoz.

Železniční doprava je vždycky riziková věc. Jako každá doprava – samozřejmě. Ta rizika jsou dvě – to vážnější je otázka nehod.

Například se vědělo, bylo to i novinách, že část personálu Arrivy bude ze zahraničí. Nic proti tomu, když někdo nesežene pracovní síly v České republice, nevidím problém v tom, dovézt je ze zahraničí. Ale skutečně musí situace dojít tak daleko, že vzniknou pochybnosti, zda je strojvedoucí schopen domluvit se česky? Kdyby to byl technik v opravně, je mi to jedno. Ale strojvedoucí? Společnost tvrdí, že všichni mají odpovídající zkoušky, tak dobrá – mohou to být fámy. Ale že jim bylo v případě nouze nutné volat na bulharská mobilní čísla? Kraj v rámci svého dohledu měl tyto zásadní otázky bezpečnosti důkladně prověřit. Už je pro to, aby mohl kompetentně informovat cestující..

Experiment s novým dopravcem je v pořádku. Ale nesmí to být experiment s cestujícími a hlavně ne experiment s jejich zdravím a životy. K tomu počítám i podivné potíže s vozovým parkem. Jak má veřejnost chápat informace, že kvůli opožděným opravám souprav vyjížděla Arriva v podstatě se vším, co bylo k dispozici? Že některé vlaky ani nevyjely, protože „nešly nastartovat“? Můžeme si být jisti, že to, co se pohybuje po kolejích Zlínského kraje, je bezpečné? Že když jedna souprava „nejde nastartovat“, tak že druhá půjde zabrzdit? Snad ano, ale zase – tohle přece měl kraj zjistit v rámci své kontrolní činnosti! Jak mohlo příslušné radní a vedení kraje překvapit, že Arriva nemá k dispozici množství souprav, protože se protáhly opravy? To ti lidé o potížích nevěděli?

Odmítám tomu věřit. A pokud to nevěděli, tak proboha: Co celé ty měsíce dělali?

To druhé riziko je nepříjemné, jakkoliv při něm nejde o zdraví. I když vlastně – v nevytopených vozech jde i o zdraví. Nefungující wi-fi je z tohoto pohledu jen nepříjemná maličkost, ale přece jen - opravdu jsme v 21.století?

A zase platí: jak mohou být klíčoví lidé Zlínského kraje překvapeni, že Arrivě netopí vlaky? Jak mohou být překvapeni, že nefunguje prodej jízdenek?

V tržním prostředí je legitimní, že se každá firma snaží vydělat, tedy mít co nejnižší náklady. Jenže za zajištění regionální dopravy je odpovědný Zlínský kraj a ten finance na dopravu výrazně navýšil. Bylo by logické čekat, že to přinese lepší a kvalitnější služby pro cestující občany. A to se nestalo. Pokuta pro Arrivu je v pořádku, zaslouží si ji. Ale napadá mne otázka - nezaslouží si "pokutu" hlavně ti, kteří o tomto experimentu rozhodli a měli jeho uvedení do praxe kontrolovat?

P.S.: Mimochodem, Arriva působí ve 14 evropských zemích, chlubí se, že provozuje 1299 vlakových souprav a ročně přepraví 2,4 miliardy cestujících. Patří německé Deutsche Bahn. Tak snad se brzy dočkáme i té pověstné německé pečlivosti...

Autor: Alena Gajdůšková | pátek 7.2.2020 7:28 | karma článku: 19.07 | přečteno: 583x

Další články blogera

Alena Gajdůšková

Pokud, jenže, když: Tři slova, kterým musí dát hejtman Čunek obsah

Na sporu o zlínskou nemocnici není nic osobního. Nejde o spor s hejtmanem či snad dokonce o hejtmana, jak se to Jiří Čunek snaží postavit. Jde o spor koncepční. A je svým způsobem zajímavý nejen pro obyvatele Zlínského kraje.

14.2.2020 v 7:57 | Karma článku: 12.72 | Přečteno: 170 | Diskuse

Alena Gajdůšková

Realita versus zákon

Loni na podzim mi přišel do sněmovny mail od spolku Nedoklubko s dotazem, zda neuvažujeme o úpravě otcovské dovolené. Řada ustanovení se totiž dostala do rozporu s realitou.

24.1.2020 v 7:55 | Karma článku: 11.46 | Přečteno: 382 | Diskuse

Alena Gajdůšková

Dobrá věc pro lidi se zdravotním postižením

Ve Zlíně žije fascinující člověk. Za mne kandidát na všechny medaile světa. Vozíčkář, přitom bývalý vedoucí dětských oddílů, zakladatel Festivalu zdravotně postižených písničkářů, sledge hokejista i zastupitel – Roman Herink.

13.12.2019 v 10:30 | Karma článku: 9.38 | Přečteno: 238 | Diskuse

Další články z rubriky Politická aréna - pro politiky

Jaroslava Janderová

S koronavirem nesmíme zlikvidovat i svobodu

Na pozadí boje s pandemií koronaviru se odehrávají příběhy, v jejichž hlavní roli je svoboda a demokracie. Bohužel v pozici štvané zvěře. Jde jen o náhodu, nebo naopak o nechutný hyenismus?

1.4.2020 v 12:38 | Karma článku: 17.38 | Přečteno: 442 | Diskuse

Kateřina Valachová

Virus nesmí být nový impuls pro dluhové otroctví

Tato krize je obrovská. Dopadá na všechny a bude dopadat na všechny. Pravda – na některé asi více, na některé méně, ale i když se stát rozkrájí a postaví na hlavu, nejvíce se dotkne těch, kteří už teď měli málo.

1.4.2020 v 11:54 | Karma článku: 10.88 | Přečteno: 410 | Diskuse

Petr Hannig

Mor a války vždy nacházejí lidi nepřipravené

Je to tak, ale my jsme připravení být mohli.. Celá dlouhá desetiletí se u nás budovala kdysi nezbytná součást celostátního výcviku obyvatelstva, včetně školního předmětu - civilní obrana – CO.

31.3.2020 v 20:18 | Karma článku: 46.24 | Přečteno: 3442 |

Mansoor Maitah

Vracíme se k ekonomickému nacionalismu? Říkáme globalizaci sbohem?

Naše Země má dostatek zemědělské půdy na to, aby zajistila většinu potravin ze svých vlastních zdrojů a svými vlastními silami. Ochrana půdy, péče o krajinu, produkce a výroba potravin musí být jednou z našich hlavních priorit.

30.3.2020 v 9:02 | Karma článku: 40.79 | Přečteno: 923 | Diskuse

František Matějka

Děkuji za fantastickou příležitost zažít upřímnou solidaritu v této zemi

Koronavirus přinesl strach, zmar, nenávist i kýbly žluče. Přinesl ale také očekávání, naději, víru a nové příležitosti. A hlavně přinesl upřímnou a dobrovolnou solidaritu, jaká tu nebyla desítky let. Nevěřil bych, že to zažiju.

29.3.2020 v 19:22 | Karma článku: 38.25 | Přečteno: 1435 | Diskuse
Počet článků 71 Celková karma 14.42 Průměrná čtenost 1171

PaedDr. Alena Gajdůšková, poslankyně, místopředsedkyně sociálního výboru, 1. viceprezidentka Svazu pacientů ČR, předsedkyně Správní rady UTB ve Zlíně, členka Sdružení parlamentářů proti jadernému zbrojení a za odzbrojení. Bývalá senátorka a místopředsedkyně Senátu P ČR a ČSSD.  Původní profesí učitelka, pak personalistka a  vedoucí odboru školství a kultury ve Zlíně. Pracovala také jako poradkyně premiérů Špidly a Sobotky.

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Žil jako nemohoucí stařec. Pak Marek zhubl 57 kilo a je z něj idol žen

Marek Láca žil v osmadvaceti letech jako nemohoucí stařec, bez energie, bez ženy, zato však s pořádnou nadváhou. Ta už...

Italská duše trpí. Běžte domů, křičí na sebe sousedé z balkonů ve Florencii

Ulice toskánské metropole Florencie, které jsou jindy plné turistů a kde se milenci z mostu Ponte Vecchio vždy kochali...

Psycholožka: Češi zvolili nejužitečnější strategii, jak zvládnout krizovou situaci

Na všechny z nás dopadá celosvětová krize spojená s nákazou koronavirem. Máme obavy o zdraví své i svých blízkých,...